De elektronische identiteitskaart of eID bewijst dat u bent ingeschreven in het rijksregister. Met de eID kan u zich identificeren tegenover (overheids-)instellingen en derden. Bij elektronische toepassingen kan u de eID gebruiken om u te authenticeren en eventueel documenten elektronisch te ondertekenen (bijvoorbeeld tax-on-web). De elektronische ondertekening van documenten heeft dezelfde juridische waarde als een handgeschreven handtekening en kan u alleen als meerderjarige.
Met de elektronische identiteitskaart kan u:
- uw dossier raadplegen via 'Mijn Dossier';
- documenten elektronisch ondertekenen;
- online belastingen indienen via 'tax-on-web';
- attest met resterende uren opvragen via 'Student@work';
- een federaal token aanvragen;
- uw medisch dossier raadplegen (vraag meer info aan uw huisarts).
Iedere Belg vanaf 12 jaar moet een identiteitskaart hebben. Vanaf 15 jaar moet u de identiteitskaart op zak hebben. Tussen 12 en 15 jaar dient u de eID enkel bij te hebben wanneer u naar het buitenland gaat.
De eID is 10 jaar geldig. Voor jongeren tussen 12 en 18 jaar is de kaart 6 jaar geldig. Voor personen vanaf 75 jaar is de kaart 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.
Net verhuisd? Geef uw adreswijziging door. Na woonstvaststelling door de politie, contacteert de dienst burgerzaken u om uw adres aan te passen op de chip van uw identiteitskaart. U hoeft geen nieuwe identiteitskaart aan te vragen.
Procedure
Opgelet, de gemeentelijke diensten werken enkel op afspraak. Maak online een afspraak of bel naar 09 282 17 00.
1. Oproepingskaart
Iedere burger vanaf 12 jaar ontvangt een oproepingskaart voor de aanvraag van een identiteitskaart en, bij verval, voor de hernieuwing van de identiteitskaart.
De oproepingskaart vermeldt de voorwaarden voor de pasfoto en de uiterste datum waarop u zich moet aanmelden bij de dienst burgerzaken.
2. Hernieuwing zonder oproepingskaart
Heeft u een kids-ID die nog geldig is na de 12e verjaardag, dan kan u vrijwillig de identiteitskaart hernieuwen. Dit is echter geen verplichting want de kids-ID blijft geldig tot aan het verstrijken van de gldigheidsdatum, ook al bent u intussen 12 jaar geworden. Wanneer de kids-Id komt te vervallen zal u een oproepingsbrief hiervoor ontvangen.
Wanneer de pasfoto niet meer gelijkend is of de eID is beschadigd of verloren, kan u eveneens een nieuwe eID aanvragen.
3. Aanvraag nieuwe eID
Na ontvangst van de oproepingskaart meldt u zich persoonlijk aan op de dienst burgerzaken, na afspraak. Een medewerker maakt het elektronisch basisdocument op. De vingerafdrukken worden eveneens geregistreerd op de identiteitskaart.
4. Puk- en pincode ontvangen
Na 2 à 3 weken ontvangt u thuis per post de puk- en pincode van uw nieuwe identiteitskaart.
5. Afhalen eID
Na ontvangst van uw puk- en pincode kan u uw nieuwe eID activeren en afhalen bij de dienst burgerzaken. U heeft hiervoor maximum 3 maanden tijd. Na deze periode wordt de eID onherroepelijk vernietigd. Na het maken van een afspraak meldt u zich persoonlijk aan en zullen de vingerafdrukken vergeleken worden met de vingerafdrukken op de nieuwe eID.
Wat heb je nodig?
Bij aanvraag
1. Uw oproepingskaart (tenzij u vroeger dient te verlengen, bijvoorbeeld bij vakantieplannen).
2. Eén recente pasfoto die voldoet aan de voorwaarde van de Federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken (zie documenten onderaan deze pagina). Een recente pasfoto is maximaal 6 maanden oud. Een identiteitscontrole kan gemakkelijk gebeuren aan de hand van een recente pasfoto.
U vindt de gegevens van enkele fotografen hier. (21.47 KB) "word"
3. Uw huidige identiteitskaart of de (verlopen) kids-ID indien u de eerste identiteitskaart komt aanvragen.
4. Indien u uw identiteitskaart heeft verloren, brengt u een ander document mee waarmee u uw identiteit kan bewijzen (rijbewijs, reispas). Het attest van verlies van uw identiteitskaart zal opgemaakt worden door een medewerker.
5. Indien uw identiteitskaart gestolen werd, brengt u een ander document mee waarmee u uw identiteit kan bewijzen. Het attest van diefstal zal dan opgemaakt worden door een medewerker.
Opgelet: een als gestolen of verloren gesignaleerde eID is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, kan u het niet meer gebruiken en dient u een nieuwe eID aan te vragen. Breng de teruggevonden eID naar de dienst burgerzaken.
Bij afhalen
1. Uw huidige identiteitskaart of de (verlopen) kids-ID, of indien uw identiteitskaart verloren of gestolen was, het bewijs van verlies of diefstal (bijlage 12, bijlage 6 voor minderjarigen).
2. De puk- en pincodebrief die u na 2 à 3 weken ontvangt met de post.
Bedrag
De hernieuwing van uw identiteitskaart binnen de geldende termijn is gratis.
Bij verlies of diefstal, een vervallen kaart en bij een ambtshalve schrapping, betaalt u 34,10 euro voor de hernieuwing van uw identiteitskaart.